Vegetarisk köttfärssås

Jag fick för ett tag sedan för mig att testa mig på vegetarisk köttfärssås, även kallat quornfärssås! Det var trots allt första gången och jag tror att resultatet blev helt okej, jag vill intala mig det i alla fall! 
 
 
Det en behöver är ju då ett paket quorn eller sojafärs aka 300 g, en morot (nu hade jag ingen sådan i min), en gul lök, ett paket krossade tomater, 1/2 - 1 deciliter vatten, ungefär en deciliter matlagningsgrädde eller lätt créme fraiche, 1-2 matskedar tomarpuré, chilisås (hade dock inte det heller så jag körde på chiliflakes), två vitlöksklyftor samt en grönsaksbuljong. Sedan behövs lite kryddor som salt, peppar, oregano och basilika efter smak. 
 
Börja i vilket fall med att finhacka lök och vitlök för att sedan fräsa i lite olivolja. Tillsätt därefter färsen och rör om, fräs i några minuter. Häll efter det i vatten och låt fräsa ytterligare innan du sedan tillsätter tomatpurén, de krossade tomaterna, moroten, chiliflakesen och buljongen. Låt detta puttra i ungefär en kvart. 
 
Häll sedan i grädden eller créme fraichen och krydda med salt, peppar, oregano och basilika efter smak. Låt puttra ytterligare, smaka av och se om mer kryddor behövs. Servera med valfri pasta och en god sallad, jag valde att göra en sallad med isbergssallad, gurka och mozzarella vilket passade utmärkt. 
 
Sedan är det också värt att notera att jag är en majsälskare så jag valde också att ha i lite majs i quornfärssåsen, jag hällde i det tillsammans med tomarpurén, de krossade tomaterna, chiliflakesen och buljongen och jag tyckte att det blev supergott med majs.
 
 
Det var en inte alltför komplicerad maträtt för lilla mig som än inte är särskilt duktig med mat! Jag kan tänka mig att det hade passat super med morot som också skulle vara i enligt recept! Jag kan dock erkänna mig skyldig till att jag kan ha haft i lite väl mycket chili då det blev en aning starkt för min smak! Annars tyckte jag att det var jättegott och väldigt mättande. 
 
Kommentarer

Kommentera här:

Ditt namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg

Kommentar:

Trackback

Sandra // 1998 // Norrköping

Läser, skriver, dricker vit mocha latte och dagdrömmer. Går även första året som estet med inriktning media.