Pastagratäng med tomatsås och mozzarella

 
Jag tänkte här bjuda på ett recept jag igår testade, det jag nämt i tidigare inlägg! Receptet kommer ursprungligen från Javligtgott.se.
 
Det som behövs för att tillaga denna maträtt för ca 4 portioner är: 1 gullök, 2 klyftor vitlök, 1 röd chili, 2 burkar hela tomater, en morot, timjan, färsk basilika, salt, peppar, olivolja, pastaplattor, 2 mozzarellabollar och slutligen parmesanost.
 
 
Börja med tomatsåsen, den bör göras i god tid då den ska koka i ungefär 30 minuter. Hacka till att börka med gullök, vitlök, moroten och chilin (var mycket försiktig med mängden chili!!! Vår blev vääldigt stark trots att vi hade väldigt lite.) för att sedan i en kastrull fräsa mjukt i olivolja. Tillsätt timjan, salt, peppar, tomaterna samt 1-2 deciliter vatten. Låt sedan koka på låg värme utan lock i ca 30 minuter. 
 
 
Smaka därefter av såsen och tillsätt eventuellt mer salt/peppar. Mixa sedan såsen slät, jag använde mig av en simpel stavmixer. Ta fram en ugnsfast form, varva tomatåsen med pastaplattor, skivad mozzarellaost och basilikablad. Toppa sedan detta med parmesanost och gärdda i ugnen i ca 30-40 minuter på 200 grader.
 
 
Servera gratängen med en sallad (jag gjorde en med sallad, gurka och majs) samt nybakad baguette och friskt vatten!
 
 
Kommentarer

Kommentera här:

Ditt namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg

Kommentar:

Trackback

Sandra // 1998 // Norrköping

Läser, skriver, dricker vit mocha latte och dagdrömmer. Går även första året som estet med inriktning media.