Fototips: Hur jag fotar månen

 
Jag har varit lite kluven angående detta med fototips eftersom att jag absolut inte är något slags proffs. Jag är inte världens mest erfarna och kan inte rätt och fel, men detta handlar trots allt om hur jag går till väga nu. Och därför tänkte jag dela med mig av hur jag gör.
 
 
✽ Vad använder jag?
 
Till att börja med så kan det ju underlätta att jag delar med mig av vad jag fotograferar med. Jag använder mig av min Canon EOS 550D, mitt teleobjektiv som är ett objektiv anpassat för just zoom, det heter Tamron AF 70-300 mm f/4-5.6 Di LD och till sist ett stativ.
 
✽ Hur?
Det är viktigt att man befinner sig på en riktigt mörk plats, helst en bit utanför stad och lampor. Bilderna ovan tog jag längst en ickebelyst väg, det var med andra ord helt kolsvart! Sedan ställer jag självfallet upp kameran på stativet och riktar kameran mot månen och zoomar in till max.
 
✽ Inställningar:
Jag fotar alltid månen med manuella inställningar, alltså M. Detta för att själv kunna välja allt för att få önskat resultat. ISO, bländare och slutartid kan variera men på bilderna ovan hade jag ISO 100, bländare 6,3 och slutartid 1/250 s. Man får helt enkelt testa sig lite fram och se vad man gillar bäst!
 
✽ Redigering:
När det kommer till redigering av bilder på månen så brukar jag faktiskt inte göra särskilt mycket. Det kan hända att jag drar runt lite i kontraster och leker lite i kurvor men jag gör inga drastiska  förändringar. Självklart är det upp till en själv och det enklaste sättet att finna en bra redigering är nog att leka sig fram lite.
 
✽ Att tänka på:
Att klä sig vart sådär mitt i natten är viktigt. Vantar, mössa och halsduk! Att stå ute under en lång tid och försöka hitta fokus och så vidare kan lätt bli kallt. Sedan är det också viktigt att ha tålamod!  Testa mellan olika inställningar och se vad som fungerar bäst! Och sist av allt så brukar jag starta funktionen där man ser direkt på kamerans display istället för i viewfindern. Jag anser det lättare att hitta rätt fokus och så vidare då.
 
Lycka till kära ni och jag hoppas verkligen att detta gav något, det tog mig en hel evighet att skriva ihop!
 
Kommentarer
Felicia

Jättebra tips som jag har tagit till mig! Själv har jag aldrig fotograferat månen, men det hoppas jag absolut få göra inom snar framtid. :)

Svar: Åh tack så himla mycket, kommentarer som denna gör mig alldeles varm i hjärtat! Det är verkligen underbart att fotografera månen, rekommenderas verkligen! :)
Sandra Laakkonen

2015-01-07 @ 19:14:47
URL: http://thefeliciajgirl.blogg.se

Kommentera här:

Ditt namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg

Kommentar:

Trackback

Sandra // 1998 // Norrköping

Läser, skriver, dricker vit mocha latte och dagdrömmer. Går även första året som estet med inriktning media.